keluatga sakinah

Keluarga yang dekat dengan Allah akan menjadi keluarga yang layak ditolong olehNya dalam setiap urusannya.

Friday, August 24, 2012

eid mubarak 2012

assalamualaikum.. 

salam ukhuwah fillah. harap kita sentiasa dilimpahi dengan rahmat Allah.. amin. 
alhamdulillah, kita baru je habis menunaikan ibadah puasa pada bulan yang penuh barakah, bulan ramadhan. kita sekarang dah sambut raya.. apakah perasaan anda semua? ceh. macam soalan periksa pulak kan. 

alhamdulillah, raya tahun ni seronok sangat.. meriah sungguh. tapi sedih bagi mereka yang x boleh balik. mesti sedih kan.. biasa la tu kan. yang penting mereka duk beraya bersama-sama.. jum kita tgok orang perantau beraya. 



haaa.. terubat la rindu kami yang berada di kampung untuk melihat mereka-mereka ni.. mesti si kembar yang comel tu rindu kan kami. hehe.. ok la. jom kita bercerita keadaan beraya di kampung.. sehari sebelum raya da penuh rumah. koi ni sokmo la balik awal. iftar terakhir untuk tahun ni meriah. penuh dapur mak. macam-macam lauk ada. mahu apa??? ada 1 yang koi snap. jom kita tengot sat. 
husna nak apa tu?


meriahkan.. tambahan pula budak kecil tu yang duk sibuk nak berbuka. macam dia pulak puasa. hehhe.. 

lepas berbuka belaka sibuk nak bersihkan badan dan terus pergi solat maghrib berjemaah. alhamdulillah. pukul 8.30 pengumuman raya pun diumumkan. ha.. melompat belaka. esok rayaaaaaaaaa,.. 
maka berlansung la acara menyediakan persiapan untuk raya bagi keluarga embong usrahti. eh. sebelum tu solat isyak dan bertakbir bagi memuji kebesaran Allah. alhamdulillah. 

yang paling bahagia dalam rumah tu semestinya mak kita. mak pun apa lagi, mula la buat tapai, anyam ketupat (buat siang). ha.. anyam ketupat memang susah.. dah 3 tahun belajar masih tak pandai2 lagi. yang pandainye menantu mak(k.zana) laju je tengok tangan dia menganyam.. huhu. kami yang tak pandai ni duk la buat tapai dengan ketupat pulut. tu je la yang kami mampu buat.. bagi hero-hero yang ada kat rumah mereka-mereka cuma duk siapkan tempat untuk bakar sate dan rebus ketupat. ha.. malam tu sememangnya sangat sibuk. chef-chef sibuk membuat rendang. 

ha. lupa nak beritahu. sate tahun ni ada tambahan.. biasanya sate daging dengan sate ayam je. tapi tahun ni lain sikit.. ada sate daging arnab.. ha kan.. best tu.. tapi tak banyak la. terbaik la sate tahun ni. jom kita tengok ye.. 
sateee.. oh.. sateee

wahhh dia kah yang membakar?

ni la yang mampu saya buat.. 

mak buat,, 

ala.. tapai tak snap pulak. x dapat la nak tunjuk dekat sini.. takpa kan, semua da tahu. hehe

keesokkan harinya kami semua bangun awal. semangat nak beraya.. puan maiza pukul 4 da bangun untuk menyiapakan juadah di pagi 1 syawal. ha. semangatkan? menu kita pagi raya adalah nasi minyak, sate, rendang. ketupat.. sedap.. sedap.. hehe.gambar makanan xde. tapi orang yang makan tu ada.. menunjukkan kesedapan makanan tersebut. hehe. 


ha. ni je yang jumpa. 

pagi raya semua nya cantik-cantik dan segak-segak.. ok.. bersiap to pray solat raya. 

macam kumpulan nasyid pulak.. 

bang, tunggu sape ye?

jom cepat.. husna nak solat. 

selepas sembahyang raya, ini lah waktu yang dinantikan si comel di rumah.  bermaaf-maafan sambil tu dalam hati masing(yeayyy, dapat duet raya).. jom tengok reaksi comel-comel di rumah.. 

sape nak duet raya. cepat beratur. 

husna orang pertama dapat duet raya

terima kasih pok. maafkan eisya sebab selalu je buli pok.. hehe

eh.. puan maiza pulak yang beria sengeh.. cikde, maafkan afiq.. afiq selalu buat cikde marah, cikde masak sedap.. hehe. 

tok, maafkan man, doakan man berjaya.. 

berapa lah duet raya ni dapat.. ish.. pok ni bagi sikit.. 

abi.. husna dapat banya duet. abi jangan ambik.. duet husna tu.
ad,maafkan aku ye, selalu ngutuk mu.. haris: buat2x tau, nanti duet abis. huhu

pok, maafkan anak sedare mu yang selalu ngutuk n termengumpat mu. aku nak duet raya.. hiihihi.. x sabar nak dapat sampul"hijau ke putrajaya"
aktiviti yang seterusnya, menziarahi kubur arwah ayah. semoga ayah ditempatkan orang2 yang beriman.. gambar tak da.. dekat puan mufidah ada la.. 

haaaa... comel kan.. eh. yang bawah tu acane.. kecil ke.. besau-besau da ni.. ok la.. jom kita semua tengok gambar-gambar yang ada ye.. 

say "eid mubarak to all"

sebelum bergambar, eh. puan maiza dan puan mufidah, bukan main lagi ye. 

bergaya x kami.. kami lah jejaka-jejaka macho.. "hoh, perasan suda"

orang-orang penting

sapa yang comey.. husna laaaa. 

anak abi... budak comey.. kena cubit pipi dengan abi sokmo. 

orang tak datang la, xpe lah, biar raudhah yang jadi tetamu. hehe

saya la ratu kebaya, eh.. mana la orang ni.. husna da penat tunggu. 
petang tu ada pula selingan aktiviti baru. hehe.. nak tau apa aktiviti dia.. huhu
aktiviti mengait petai.. goo.. 

model petai.. hehhe.. ok tak?

ni pengarah.. ha... 


alhamdulillah, kita semua dapat berkumpul dengan penuh meriah,, semoga segala amalan kita diberkati.. semoga keluarga kita sentiasa dilimpahi rahmat-Nya

p/s: yang beraya jom la berkongsi cerita dengan kami semua. mesti ada yang menarikkan. 





Tuesday, May 15, 2012

KERTAS KERJA HARI KELUARGA EMBONG & MAIMUNAH KE-2


1.0       PENDAHULUAN

Hari keluarga Embong dan Maimunah Ke-2   merupakan salah satu aktiviti rasmi bagi mengeratkan silaturrahim dan hubungan kekeluargaan antara Ahli Keluarga Embong & Maimunah. Program ini merupakan program kedua selepas pernah diadakan pada tahun 2009. Program  ini penting kerana institusi keluarga adalah saluran asas dalam pembentukan sikap, nilai murni, dan integriti seseorang individu,dalam melahirkan sebuah masyarakat yang harmoni dan dinamik dan bercita-cita membentuk masyrakat yang menjadi tunjuk tertubuhnya negara yang diimpikan Baldatun thayyibatun warabbun ghafur. Aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan ini adalah dirancang bagi menghasilkan satu platform untuk ahli keluarga belajar menganjurkan dan menguruskan sesuatu program. Antara pengisian  ini meliputi aspek kerohanian dan sukan.


2.0       OBJEKTIF

2.1 Mengeratkan lagi semangat persaudaraan dan semangat kesukanan dalam kalangan ahli.
2.2 Menambahkan ilmu pengetahuan, pengalaman dan kemahiran asas dalam aspek teknikal dan mahupun penganjuran sesuatu pertandingan.
3.3 Memahami tentang peraturan, pengurusan pertandingan dan cara pengadilan dalam acara sukaneka.
4.4 Menjana idea mengenai aktiviti yang boleh dilaksanakan oleh ahli keluarga.
5.5 Memupuk nilai-nilai murni di kalangan anggota pasukan seperti bekerjasama, tolong-menolong dalam mencapai objektif pasukan.
6.6 Menjadikan hari keluarga ini sebahagian daripada acara tahunan di dalam kalendar keluarga.

3.0       TARIKH Tarikh : 26-27 Mei 2012 (Sabtu dan Ahad)

4.0       TEMPAT Kampung Chepoh dan Air Terjun Sekayu

5.0       PENGANJUR Sekreteriat Keluarga Embong-Maimunah.

6.0       PENYERTAAN
Semua Ahli Keluarga :
6.1 Jumlah dewasa :  orang
6.2 Jumlah kanak-kanak :  orang 
6.3 Jumlah keseluruhan : 58 orang

7.0       HAL-HAL LAIN. 
Pihak Jawatankuasa Penganjur berhak meminda atau menambah perkara-perkara yang dirasakan sesuai bagi menjalankan pertandingan sukaneka ini dengan licin dan berkesan.

8.0       JAWATANKUASA HARI KELUARGA
lampiran A

9.0       ANGGARAN PENBELANJAAN
lampiran B

10.0     TENTATIF PROGRAM
lampiran C

11.0         PENUTUP           
Adalah di harapkan program HARI KELUARGA EMBONG & MAIMUNAH KE-2 ini akan berjalan lancar sepertimana yang dirancang.  Kejayaan dan kegagalannya bergantung kepada komitmen dari semua pihak terutama kerja keras dari semua ahli jawatankuasa dan Semua ahli keluarga.  Tidak ada sesuatu yang sukar dilaksanakan sekiranya semua yang terlibat mengambil bahagian sesuai dengan matlamat dan objek yang kita ingin capai.

Sekian

Disediakan Oleh :                                                 


………………………..                                                 
(  MASYITAH NUR JANNAH
DI BANTU ABU KHUZAIFAH)


Lampiran A
JAWANTAKUASA PROGRAM

PENASIHAT :          Hajah Maimunah @ Nafisah Binti Mohd
                                Abd Kadir Bin Embong
PENGARAH :           Musaab Bin Abd Kadir
Timb PENGARAH : Mazni Safiah Binti Embong
SETIAUSAHA :         Masyitah Nur Jannah Binti Embong 
BENDAHARI :          Mufidah Hawa Binti embong
Timb BENDAHARI : Mariam Jameelah Binti Abd Kadir
  
UNIT PROGRAM 
Abu Khuzaifah Bin Embong
Shuhaib ar-Rumy Bin Ismail
Nur Izzati Binti Abd Kadir

UNIT KEROHANIAN
Haji Ismail Bin Embong
Abd Halim Bin Embong
Mohd Harris Bin abd Kadir

UNIT JAMUAN 
Mohd Nazri Bin Embong
Maizatul Akmal Binti Embong

LOGISTIK, KENDERAAN DAN KESELAMATAN
Mariah Binti Embong
Hassan Bin Embong Ibrahim Bin Embong
Nur Hafizah solehah binti ashaari

TEKNIKAL DAN TUGAS-TUGAS KHAS
Hamdan Bin Embong 
Muzakir bin Abd kadir
Majza'ah as-syahid Bin Ismail
Syayidah Nafisah binti Ismail


Lampiran B : ANGGARAN PERBELANJAAN
 ANGGARAN  PENDAPATAN                                                   


Sumbangan Wajib (Adik Beradik)
 13 x 60 : RM 780.00

2.Sumbangan lain-lain
( Sumbangan lebih Ahli keluarga dan termasuk anak saudara seperti Mariam dan Harris juga menantu jika ada)
RM 1000.00
JUMLAh keseluruhab : RM 1,780.00 


ANGGARAN  PENBELANJAAN

2.Minum Pagi Makan Tengahari Makan Malam
58 orang x RM 20 = RM 1160.00

3.Teknikal
RM120.00

3.Sewaan Tempat
RM300.00

4. Hadiah Pertandingan
RM200.00

5.Luar Jangka
RM 100.00

JUMLAH KESELURUHAN : RM 1,780.00 


Lampiran C
ATURCARA PROGRAM

HARI PERTAMA : 26 MEI 2012
MASA

8.00 Pagi. : Bertolak dari Kuantan

12.30 Tengahari – 2.30 Petang:  Sampai Di Terengganu , Solat dan Makan Tengahari

2.30 Petang – 5.30 Petang: Ziarah Saudara dan menyelesaikan isu tanah
Minum Pagi

5.30 Petang – 6.40 Petang : Ziarah saudara dan Bersantai (Mandi Sungai ATAU MANCING)

6.40 Pagi – 8.30 Malam  : Kendiri, Solat Mahgrib, Solat Insyak Dan Tazkirah Ringkas

8.30 Malam– 9.00 Malam :  Makan Malam

9.00 Malam – 10.00 Malam : Pengenalan Program dan TaaruF

HARI KEDUA : 27 MEI 2012

5.30 Pagi : Kendiri, Solat Maghrib dan Tazkirah

8.00 Pagi: Bertolak ke Sekayu

10.00 pagi  – 12.30 Tengahari : Sukaneka

12.30 Petang – 2.30 Petang: Makan, solat & tazkirah Ringkas dan Mandi

2.30 Petang – 6.40 Petang : Sukaneka dan Aktiviti

6.40 Pagi – 8.30 Malam : Kendiri, Solat Mahgrib, Solat Insyak Dan Tazkirah Ringkas

8.30 Malam– 10.30 Malam : BBQ dan Santai (SLOT IMPIAN)


coretan: masyitah nur jannah embong

Wednesday, April 18, 2012

walimatul Urus II

Alamak! macamne nak angkat khemah ni??


Assalamualaikum..

Semoga Allah sentiasa merahmati dan melimpahkan barakah kepada keturunan Haji Embong bin Ismail.

Aktiviti pasang khemah beramai-ramai sangat meriah, semuanya sumbangan tenaga dari jiran,abang-abang dan anak sedara yang baik hati :) Bersungguh-sungguh mereka melakukan kerja di pagi hari yang nyaman itu.



Cik Hasan : Eh Akir, larat ke nak angkat sorang tu?

Amir : rasa macam ringan pulak angkat khemah ni,hehe


Meriah, semua orang buat kerja sama-sama..


Shuhaib : cepat angkat,nak letak besi ni :)


Ayah ngoh : ok, dah boleh letak batang besi tu..

Ayah De & Cik yasin semangat betulkan khemah


Khemah ni macam senget je..(haha)

Pok : aik! nak buat apa tangga tu???


Musaab : Nak letak kipas la,nanti panas plak tetemu :)


Alhamdulillah ( apa yang penting KERJASAMA)

Seronok melihat semuanya bersemangat memasang khemah, masing-masing mengambil peranan apa sahaja yang boleh mereka lakukan. Aktiviti ini dapat lagi mengikatkan tali persaudaraan di antara kita dan dapat memberi ilmu kehidupan yang baru kepada anak-anak saudara yang masih jauh lagi perjalanan kehidupan.

Semoga apa sahaja yang kita semua lakukan dikira amal soleh (perbuatan yang baik) di sisi Allah dan kita semua di dalam redha Allah,insya Allah :)

“...Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu” (Surah an-Nisaa’ :ayat 1)

Ditulis oleh pengantin yang dirai : Mufidah Hawa haji Embong:)

Wednesday, April 11, 2012

organisasi keluarga..

salam ukhuwah.
information to all family embong.
organisasi yang di ambil melalui facebook siap di susun. ade sebarang kelemahan sila beritahu ok. maklum la x pernah lagi melakukan kerja camni..

Pengerusi:
musaab

timb.pengerusi:
mazni safiah

bendahari:
mufidah hawa

timb.bendahari:
mariam jameelah

setiausaha:
masyitah nur jannah

ketua program:
abu khuzaifah

logistik:
hafizah solehah/ maizatul akmal

jamuan:
mohd nazri

kenderaan/keselamatan:
hassan / ibrahim

ajk:
izzati/harris/shuhaib.

kepada ahli keluarga yang lain, jangan duduk diam.. bantu kami di sini. hehe. saya memohon maaf jika ada kesilapan. apa yang di tulis mengikut persetujuan semua.

Sunday, April 1, 2012

Walimatul urus I



Assalamualaikum..

Semoga Allah sentiasa merahmati dan melimpahkan barakah kepada keturunan Haji Embong bin Ismail.

Alhamdulillah, 23 Januari 2012 (isnin) bersamaan 29 safar 1433 keluarga besar Haji Embong telah mengadakan walimatus urus buat pasangan Mufidah Hawa dan Mohd Hamdan (saat itu,sudah satu tahun 4 bulan 11 hari melayari baitulmuslim). Semoga dengan penyatuan dua jiwa ini, akan lahir rumahtangga muslim yang memberi hidayah dan petunjuk kepada orang-orang yang bingung dan sesat di sekitarnya. Juga menghapuskan, memusnahkan segala kegelapan di sekelilingnya dan menyinari jalan untuk di lalui oleh mereka yang mencari sinar kehidupan. Diharapkan dengan bertambahnya rumah-rumah muslim seperti ini akan sambung menyambunglah daerah-daerah yang bercahaya dan bercantum di antara satu sama lain sehingga mampu menyinari masyarakat kepada Islam yang syumul. Semoga amanah ini dapat keluarga besar kita pikul dengan bantuan dan rahmat Allah.


Aktiviti malam sebelum kenduri sangat meriah, walaupun masing-masing masih kepenatan kerana terpaksa menempuh kesesakan jalan raya yang panjang(biasala cuti raya cina). Semua membuat kerja dengan penuh ceria.

Tekun dan penuh dedikasi :)

apa yang penting kerjasama :)


yeay,hampir siap...

Mug,hasil tangan orang besar-besar sahaja :)

Hero-hero yang bertungkus lumus ^_^


Baby fateh (dalam perut) tolong ummi&abi goreng ayam

best la ratah ayam goreng panas-panas ni :)


geng orang tua&orang muda bercerita..



Ditulis oleh pengantin yang dirai : Mufidah Hawa haji Embong:)